På 1950-tallet så var Kautokeino fortsatt et samfunn som var både isolert og veiløst. Slik var det også da Frank og Regine Juhls kom hit og slo seg ned her. Fortsatt så var dette et tradisjonelt samisk samfunn og det var denne livsstilen som var den dominerende levemåten. Frank Juhls livnærte seg her som en altmuligmann som blant annet reparerte samens smykker. Festdraktene til samene var legendariske og her skulle brosjene overgå alle de andre kvinnene i slekten og være størst og flottest mulig for her fantes ingen jantelov. Regine var tysk og hadde begynt å jobbe for en samisk reindriftsfamilie i området langt mot nord. Frank Juhls fikk stadig flere forespørsler fra samene om han kunne ordne og reparere deres tradisjonelle sølvsmykker. Disse smykkene her hadde funnet veien fra det kalde nord, Sibir blant annet og disse ble brukt av de samiske kvinnene for å smykke seg og de syntes disse smykkene var så vakre. Samene var altså storforbrukere av sølvsmykker men de laget altså ingen smykker selv. For nomadene er likevel sølv og gullsmykker kostbare og de oppbevarte dem som ressurser og lagret sin kapital gjennom disse smykkene.
Regine Juhls lærte seg også denne myteomspunnede sølvsmedkunsten i ung alder og like etterpå så begynte hun å skape sine egne kolleksjoner av smykker. Tundra-serien til Regine er en klassiker og er inspirert av det eventyrlige landskapet og naturen som befant seg rett utenfor døren deres.
Sunniva Juhls som er en av døtrene begynte også å utforme sin egen serie av sølvsmykker rett etter moren sin. Hennes uttrykk er enklere og mer moderne og har derfor et totalt ulikt utgangspunkt.
Bygget som Regine Juhls og Frank Juhls bor i og har brukt som verksted og bolig for seg selv og familien sin bygget de helt selv da de som unge kom hit til Kautokeino for å slå rot og bygge seg en familie. Bygget er skapt i organiske former og bygget i tre. Foran dette praktfulle huset står det et enormt gullegg for å understreke dette kunsneriske ved bygget og det har en storslått utsikt over hele Kautokeino og dalen rundt og nærområdet.”Bygget byr hele veien på overraskelser og rundt hele huset er det store glassvinduer for å slippe masse lys og luft inn hit. Det er til og med et lite rom der høner og andre smådyr går fritt hele året. Selve bygget er i stadig utvikling. For hvert år får det også nye tilbygg.